در این مقاله به نحوه کارکرد موتور دیزل اشاره میکنیم:
موتور دیزل در واقع یکی از انواع موتور است. سایر انواع موتور شامل موتورهای بنزینی یا کاربراتوری، موتورهای انژکتوری، هیبریدی، گازسوز و دوگانه سوز و غیره هستند. هرکدام از این مدلها ویژگیهای متفاوتی دارند و موتور دیزل از مزایای نیاز به سوخت کمتر و قدرت بیشتر برخوردار است.
به علاوه میزان آلودگی تولید شده توسط این نوع موتور در مقایسه با موتورهای بنزینی کمتر است. در این مطلب قصد داریم در مورد موتور دیزلی و نحوه کارکرد آن صحبت کنیم.
برای اطلاع از قیمت لوازم یدکی پرکینز و یا خرید با کارشناسان سایت تهران پرکینز تماس بگیرید.
33969928-36613097-36613086-09102116466-09129438545
کارکرد موتورهای دیزل پس از ورود هوا به سیلندر و متراکم شدن هوا به وسیله پیستون شروع میشود. سپس با ورود و در واقع پاشیدن سوخت به درون هوای داغ انفجار رخ میدهد. در نهایت پیستون به سمت پایین رفته و چرخیدن میل لنگ به چرخیدن فلایویل منجر میشود. اینجاست که خودرو شروع به حرکت میکند.
اگر بخواهیم کارکرد موتورهای دیزل را بیشتر شرح دهیم. لازم است به مراحل زیر اشاره کنیم. ابتدا و پس از چرخاندن کلید، سوخت به سیلندرها وارد میشود. این عمل به ایجاد گرمای لازم در سیلندرها کمک میکند. به دلیل فرار بودن کمتر سوخت موتور دیزل در مقایسه با بنزین، محفظه احتراق آسانتر گرم میشود.
به همین دلیل است که در موتورهای دیزلی شمعهای کوچکی تعبیه میشود که با استفاده از باتری کار میکند و وظیفهی آنها گرم کردن هوای سیلندر است.
مرحلهی بعد پس از روشن شدن چراغ، با فشار راننده روی پدال گاز و استارت زدن انجام میشود. در این صورت سوخت توسط پمپها از مخزن سوخت به موتور منتقل میشود. فرایند احتراق با ترکیب سوخت و اکسیژن در محفظه احتراق انجام میشود. احتراق شامل چهار مرحله است که در ادامه این مراحل را بررسی میکنیم.
در این مرحله با باز شدن دریچههای ورودی، هوا وارد میشود. سپس پیستون به سمت پایین حرکت میکند. پس از ضربه توسط شاتون، میللنگ به اندازه ۱۸۰ درجه میچرخد. در نتیجه این حرکت یک فرورفتگی بسیار شدید در محفظه احتراق ایجاد میشود. به دنبال آن، سوخت توسط انژکتور به محفظه احتراق وارد میشود.
در این مرحله که با بسته شدن سوپاپها همراه است، پیستون با حرکت به سمت بالا عمل فشردهسازی سوخت در داخل محفظه احتراق را انجام میدهد. میزان فشار وارد شده در این فاز در موتورهای دیزلی بسیار بالا است. در نهایت این فرایند به خود اشتعالی مخلوط منجر میگردد.
در فاز سوم احتراق در موتورهای دیزلی، دما و فشار بالا موجب خوداشتعالی و احتراق میشود. پس از احتراق، فشار و دمای بسیار بالای گازهای موجود در داخل محفظه موجب هل دادن پیستون به پایین میشود. اتصال پیستونها با هم توسط میللنگ باعث میشود یک پیستون در جهت بالا و دیگری در جهت پایین حرکت کند.
در نهایت پیستونی که در مرحله قبل در جهت پایین حرکت کرده بود، به سمت بالا میرود. این کار موجب خروج گازها را از طریق دریچه و در واقع تخلیه گاز از سیلندر میشود. در نهایت احتراق با ورود به منیفولد اگزوز، به سیستم اگزوز متصل میشود.
در موتورهای دیزل شمع وجود ندارد. در واقع هوا پس از مکش متراکم میشود و سوخت به صورت مستقیم به داخل محفظه احتراق تزریق یا پاشیده میشود. در نهایت گرمای حاصل از متراکم شدن هوا، موجب انفجار سوخت و عمل احتراق در موتور دیزل میشود. در واقع موتور دیزل نیازی به شمع ندارند.
در این نوع موتور صرفا از شمعهای جرقهزنی و تراکمی استفاده میشود. کارکرد این مدل شمع گرم نگه داشتن محفظه احتراق برای کمک به تسریع فرایند احتراق است.
تفاوت دوم میان موتور دیزل و موتور بنزینی در تراکم یا فشردگی هوای داخل سیلندر است. نسبت تراکم در موتور دیزل بیشتر است و همین عامل موجب بازدهی و قدرت بیشتر موتور میشود. به گونهای که نسبت تراکم موتورهای بنزینی در حدود ۸:۱ تا ۱۲:۱ است. ولی این نسبت در موتورهای دیزلی ۱۴:۱ به بالا است و حتی تا ۲۵:۱ هم میرسد.
از دیگر تفاوتهای میان موتورهای دیزل و بنزینی میتوان به فرآیند تزریق سوخت اشاره کرد. معمولا در موتورهای دیزل از دریچه تزریق یعنی انژکتور یا یک کاربراتور استفاده میشود. انژکتور وظیفهی تحمل دما و فشار داخلی سیلندر و تبدیل سوخت به قطرات ریز را بر عهده دارد.
در نهایت خود سوخت دیزل یعنی گازوئیل با بنزین تفاوت دارد. این تفاوت هم از نظر بو و هم از نظر سنگینی و چگالی بالاتر گازوئیل است. به علاوه سرعت تبخیر گازوئیل نسبت به بنزین پایینتر و نقطه جوش بالاتری هم نسبت به آب دارد.