در این مقاله به اولین موتور دیزلی جهان میپردازیم:
موتورهای دیزلی، نوعی موتور احتراق داخلی هستند که از اصل احتراق خوداشتعالی بهره میبرند. این موتورها با استفاده از سوخت دیزل که از نفت خام تولید میشود، کار میکنند. موتورهای دیزلی از موتورهای بنزینی که از اصل احتراق جرقهای استفاده میکنند، متفاوت هستند. در موتورهای دیزلی، هوا به داخل اتاق احتراق فشرده میشود. در این فرآیند، دمای هوا به حدی بالا میرسد که سوخت دیزل که به صورت پلاکهایی تزریق میشود، به طور خودکار به اشتعال میرسد.
این اشتعال باعث افزایش دما و فشار در اتاق احتراق میشود و انرژی آزاد شده تبدیل به قدرت مکانیکی میشود که برای حرکت و تولید برق استفاده میشود. مزیتهای موتورهای دیزلی شامل مصرف سوخت کمتر نسبت به موتورهای بنزینی، بازدهی بالا، قدرت برتر، و عمر طولانیتر موتور میباشند. همچنین، موتورهای دیزلی برای کار در شرایط سخت و باربری مناسب هستند، زیرا دارای نیروی گشتاور بیشتری هستند که برای جابجایی بارهای سنگین مورد نیاز است. به عنوان مثال، موتورهای دیزلی در خودروهای سنگین مانند کامیونها، اتوبوسها، و ماشینآلات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.
همچنین، در صنایع دریایی، موتورهای دیزلی در کشتیها و قایقهای بزرگ استفاده میشوند. موتورهای دیزلی در حال حاضر توسط تکنولوژی پیشرفتهای مانند توربوشارژرها و سیستمهای تزریق سوخت پیشرفته بهبود یافتهاند. این پیشرفتها باعث شده است که موتورهای دیزلی همچنان به عنوان یک گزینه قوی و کارآمد در صنعت حمل و نقل و سایر بخشهای صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند. با افزایش توجه به مسائل محیط زیست و تلاش برای کاهش آلودگی هوا، موتورهای دیزلی نیز در حال توسعه و بهبود هستند. استفاده ازتکنولوژیهای جدید مانند فیلترهای ذرات جامد (DPF) و سیستمهای تزریق سوخت پیشرفته، به کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش کارایی موتورهای دیزلی کمک کرده است.
به طور کلی، موتورهای دیزلی به دلیل قدرت، بازدهی و مصرف سوخت کم، در بسیاری از بخشهای صنعتی و حمل و نقل مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به پیشرفتهای فناوری و تلاش برای بهبود محیط زیست، انتظار میرود که موتورهای دیزلی همچنان در آینده نقش مهمی در صنعت حمل و نقل و سایر بخشهای مرتبط با انرژی ایفا کنند.
موتور دیزلی اولیه جهان توسط رودلف دیزل در سال 1892 در آلمان اختراع شد. این موتور یک موتور احتراق داخلی بود که از اصل احتراق ترکیبی استفاده میکرد. این اصل احتراق ترکیبی به معنای این است که هوا در داخل سیلندر فشرده میشود و در نتیجه دما بالا میرود. سپس سوخت (دیزل) به طور مستقیم تزریق میشود و به وسیلهی حرارت بالا در سیلندر به اشتعال میرسد.
موتور دیزلی رودلف دیزل از طراحی سادهای برخوردار بود. در آن، هوا توسط یک پیستون و سیلندر فشرده میشد و در نتیجه دما بالا میرفت. سپس سوخت دیزل از طریق یک نازل تزریق شده و در نتیجه اشتعال مییافت. این موتور از سیستم احتراق جریان خارجی (external combustion) استفاده نمیکرد، بلکه احتراق درون سیلندری رخ میداد. اختراع موتور دیزلی توسط رودلف دیزل مزایای بسیاری داشت. این موتور از راندمان بالا، قدرت بزرگ و اقتصادی برخوردار بود. به علاوه، موتور دیزلی کمتر از موتورهای بنزینی سوخت مصرف میکرد و از سوخت دیزل به جای بنزین استفاده میکرد که در آن زمان ارزانتر و راحتتر بود.
موتور دیزلی رودلف دیزل نقش مهمی در توسعه صنعت حمل و نقل و صنایع دیگر داشت. این موتورها به مرور زمان بهبود یافته و به صورت گسترده در اتومبیلها، قطارها، کشتیها و ماشینآلات صنعتی استفاده میشوند. در حال حاضر، موتورهای دیزلی مدرن از تکنولوژیهای پیشرفتهتری برخوردار هستند که به طور مداوم در حال بهبود و بهینهسازی برای کاهش آلودگی و افزایش کارایی عملکرد آنها هستند.